Náš blog

Pár tipov, ako sa počas Vianoce neprejedať

Poznajú to viacerí z nás – počas celého roka sa snažíme stravovať zdravo, umiernene a žiť s dostatkom pohybu. Potom však príde čas vianočný, kedy sme chtiac-nechtiac vystavovaní pokušeniu prejedania sa. Energetická hodnota štedrej večere spolu s alkoholom sa môže vyšplhať až na 12 000 kilojoulov. Odporúčané denné množstvo je pritom 8 499 kJ.

Ako zabezpečiť, aby sa po Vianociach ručička na vašej váhe neposunula neželaným smerom?

 

Na tanier si naložte len toľko, koľko obvykle

Zväčšovanie porcií počas Vianoc ospravedlňujeme často tým, že ide o výnimočnú príležitosť – a preto môžeme. Uvedomte si však to, že sviatočné jedlá bývajú omnoho kalorickejšie a každý deň si k tomu doprajete aj niekoľko kúskov koláčov. Počas štyroch sviatočných dní tak môžete prijať toľko energie, koľko inokedy zjete za 6 dní. Ak sa k tomu nebudete hýbať, každých 14 000 kJ, ktoré telo dostane navyše, sa premení až na pol kila telesného tuku. Za štyri dni tak môžete pokojne pribrať 2 kilá.

Používajte menšie taniere

Ďalšia rada úzko súvisí s tou predchádzajúcou. Používanie veľkých tanierov na hlavné chody vás predurčuje k tomu, že si naberiete viac, ako by ste mali zjesť. K tomu pridajte ešte predjedlo a, samozrejme, dezert. Preto zmenšite taniere a naložte si naň len jednu vrstvu.

Zakázané ovocie chutí najlepšie

Ťažko sa odoláva pokušeniu, keď je rovno pred vami. Odborníci sa zhodujú, že ak sedíte pri sladkostiach, zvyšuje sa riziko, že to neostane len pri jednom malom koláčiku. Preto si vždy sadnite tak, aby ste sladké pokušenie nemali hneď pred sebou.

Dezert nemá byť väčší než hlavné jedlo

Najväčšou chybou pri sviatočnom stravovaní je striedmosť, ktorá je kontrolovaná len do chvíle, kedy sa podáva dezert. Kúsok krémového orechového koláča má približne 2 000 kJ, čo zhruba zodpovedá porcii morčacieho mäsa so zemiakovou kašou a šťavou z výpeku. Ak neviete odolať koláčom, dajte si z každého len polovičnú porciu.

Žiadny stres

Už sme to na našom blogu spomínali niekoľkokrát, spomenieme opäť. Stres je jedným z najsilnejších impulzov, ktoré vedú k priberaniu, a to nielen cez Vianoce, ale aj počas roka. Organizmus, ktorý je v strese, produkuje hormón kortizol zvyšujúci chuť do jedla. Ľudia v strese potom, logicky, siahajú po kalorickejších jedlách, pretože im prinášajú emocionálny komfort a podporujú uvoľňovanie upokojujúcich chemických látok v mozgu. Preto naša posledná rada znie, aby ste sa zbytočne nestresovali a užívali si Vianoce v kruhu svojich najbližších. Zvládať stres ľavou-zadnou vám môže pomôcť aj vodíková voda z našej FLASKY, ktorá má i mnoho ďalších pozitívnych účinkov na náš organizmus.